Nauka czytania – warto w szczególności:
- zwracać uwagę na właściwą wymowę,
- bawić się w tworzenie rymów: kukułka- jaskółka,
- liczyć sylaby w słowach, początkowo w krótkich później w długich; ma-ma (●●) , ka-lo-ry-fe-ry
(● ● ● ● ●) – rysować tyle kropek, ile jest sylab,
- tworzyć wyrazy zawierające głoskę: na początku wyrazu, w środku, na końcu wyrazu, np. a – akwarium, lato, litera, itp.
- bawić się w analogiczny sposób sylabami, np. ło, łokieć, łopata, wesoło, krzesło, czoło
- określać położenie głoski w wyrazie, np. jaki dźwięk słyszymy po, a jaki przed l w wyrazie mleko,
- tworzyć nowe wyrazy przez dodanie głoski lub sylaby:, np.: to: tor, kto, tło; ma: ga-ma, Ma-ciek, pu-ma itp.
- bawić się w „łańcuch wyrazów” – podajemy dziecku wyraz, z którego ono wyodrębnia ostatnią głoskę i szuka wyrazu na tę głoskę, np.: kogut – traktor – radio– orzeł
- wyszukiwać poznane litery w tekstach drukowanych, np. w gazetach.
- utrwalać litery poprzez dodawanie do samogłoski spółgłoski, np. do a dostawiamy spółgłoski; ma, pa, ta, ka, da itp. Dziecko czyta sylabami, jeżeli nie umie pomagamy mu, nie czekamy, aż będzie głoskować.
- powtarzać ciągi słowne: logiczne (rzeczy należących do 1 kategorii) np. krzesło, stół, szafka – dziecko kilka razy powtarza, następnie próbuje wspak; nielogicznych np. broda, okno, zarost.
- czytać dzieciom bajki.
Nauka pisania – warto w szczególności:
- odwzorowywać szlaczki i wzorki.
- kreślić kształty graficzne w powietrzu.
- kalkować
- pisać po śladzie
- pisać szlaczki literopodobne, jeżeli dziecko chce pisać pokazywać kształty liter wg wzorów przedszkolnych, zachowując kierunek pisania danej literki, nie pozwalać drukować.
- malować, również palcami
- wydzierać palcami i wycinać nożyczkami, naklejać.
- rysować, kolorować, rysować jednocześnie ręką lewą i prawą.
- nawlekać koraliki
- modelować z gliny, plasteliny, lub pomoc w kuchni przy wyrabianiu ciasta.