Site icon Szkoła Podstawowa

Słownik pojęć stosowanych w opiniach psychologiczno-pedagogicznych

Specjalistyczny język opinii psychologiczno-pedagogicznych, jest często niezrozumiały. Postaram się bazując na opracowaniach prof. M. Bogdanowicz, objaśnić najistotniejsze terminy.

– wzrokowy (odbiór bodźców wzrokowych, jakimi są np. teksty, wyrazy i tworzące je litery);
– słuchowy (odbiór dźwięków mowy);
– skórno – kinestetyczny ( doznania dotykowo – kinestetyczne z poruszających się narządów mowy podczas mówienia oraz od poruszającej się ręki trzymającej pióro podczas pisania).

Każdy z analizatorów musi dobrze funkcjonować samodzielnie, jak również dobrze współpracować z innymi.

Błędy specyficzne dla zaburzeń funkcji wzrokowych (percepcji i pamięci wzrokowej):

– mylenie liter o podobnym kształcie, np. a – o, t – ł, m – n

– mylne odtwarzanie położenia liter, np. b –p, d – g, u – n

– pomijanie drobnych elementów graficznych liter, np. znaków diakrytycznych

– błędy typowo ortograficzne ó – u, ż – rz, ch –h

– mylenie liter rzadziej używanych, H – f – F, Ł – F itp.

Błędy specyficzne dla zaburzeń funkcji słuchowo –  językowych:

– opuszczanie liter, końcówek lub cząstek wyrazów

– dodawanie liter

– podwajanie liter

– przestawianie kolejności liter

– łączenie i rozdzielanie wyrazów

– mylenie spółgłosek w szeregach dźwięczne – bezdźwięczne: b –p,  d – t,  w – f,  g – k, dz – c,  sz – s

– mylenie samogłosek i – y

– zniekształcanie pisowni całego wyrazu ( wyrazy bezsensowne )

– mylenie wyrazów podobnie brzmiących

– błędy w zmiękczeniach

– trudności z różnicowaniem i – j

– trudności z różnicowaniem samogłosek nosowych i cząstek -om, -on, -em, -en.

 

Exit mobile version